02.05.2017 Informacja z art. 3 ust. 2 pkt 9 lit. c ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach dotycząca osiągniętych poziomów recyklingu
przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji
odpadów komunalnych w roku 2016
czytaj więcej
2016
28.10.2016 Harmonogram wywozu śmieci z terenu miasta i gminy Mikołajki
listopad 2016 - październik 2017
czytaj więcej
10.05.2016 Informacje z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
czytaj więcej
15.04.2016 Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy
Mikołajki za 2015 rok
czytaj więcej
2015
15.12.2015 Od 01.01.2016 r. - zmiana metody i stawek opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Ulotka informacyjna
-
uchwała nr VIII/68/2015 w sprawie wyboru metody ustalenia
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokości tej opłaty
-
uchwała nr IX/89/2015 w sprawie wzoru deklaracji o
wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez
właścicieli nieruchomości zamieszkałych
-
załącznik nr 1 do uchwały nr IX/89/2015 – DEKLARACJA DO-1
-
załącznik nr 2 do uchwały nr IX/89/2015 – GOK-1
28.10.2015 Harmonogram wywozu śmieci z terenu miasta i gminy Mikołajki
listopad 2015 - październik 2016
czytaj więcej
23.07.2015 Harmonogram wywozu śmieci z terenu miasta i gminy Mikołajki
sierpień - październik 2015
czytaj więcej
2014
25.06.2014 Harmonogram wywozu śmieci z terenu miasta i gminy Mikołajki
lipiec 2014
- lipiec 2015
czytaj więcej
UWAGA! Od miesiąca listopada 2013 roku opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi uiszcza się do 20 dnia każdego miesiąca, dotychczas było do
10 dnia każdego miesiąca.
Harmonogram wywozu śmieci z terenu miasta i gminy Mikołajki wrzesień 2013
- czerwiec 2014.
czytaj więcej
załącznik do harmonogramu OD LIPCA 2013 BĘDĄ OBOWIĄZYWAĆ NOWE ZASADY
GOSPODARKI ODPADAMI
-
Uchwała Nr XXVIII/367/2013 w sprawie regulaminu
utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mikołajki;
-
Uchwała Nr XXVIII/368/2013 w sprawie ustalenia
szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania
odpadów komunalnych;
-
Uchwała Nr XXXI/426/2013 w sprawie wyboru metody
ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki
opłaty;
-
Uchwała Nr XXVIII/370/2013 w sprawie terminu,
częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami
komunalnymi;
-
Uchwała Nr XXX/395/2013 w sprawie wzoru deklaracji o
wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez
właścicieli nieruchomości oraz terminów i miejsc składania deklaracji -
Załącznik do Uchwały XXX/395/2013 - DEKLARACJA
- przykładowy wzór wypełnionej deklaracji
ULOTKA INFORMACYJNA Szanowni Mieszkańcy,
W niniejszej broszurce przedstawiamy Państwu nowe zasady
gospodarowania odpadami, które mają przede wszystkim zmobilizować nas do
zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów, prawidłowej segregacji , a co za tym
idzie zwiększenia ich odzysku. Liczymy na to, że dzięki tym zmianom z naszego
najbliższego otoczenia znikną „dzikie wysypiska”, sterty śmieci wrzucanych do
przydrożnych rowów, na łąki, czy do lasów albo też do miejskich pojemników
stojących wzdłuż chodników.
To czy nowy system się sprawdzi, czy dzięki niemu w naszym miasteczku i
najbliższej okolicy zrobi się czyściej, zależy nie tylko od sprawności
działania administracji oraz firmy odbierającej odpady, ale od nas –
mieszkańców naszej gminy.
Apeluję więc do wszystkich: zadbajmy o środowisko, zadbajmy o najbliższe
otoczenie, sprawmy by Mikołajki i cala gmina były czyste i schludne.
Piotr Jakubowski
Burmistrz Mikołajek
I. TERMIN OD KTÓREGO OBOWIĄZUJĄ
NOWE PRZEPISY: 1 lipca 2013 roku
II. PODSTAWOWE ZMIANY , Z KTÓRYMI SPOTKAJĄ SIĘ MIESZKAŃCY:
1. Obowiązki dotyczące zorganizowania systemu gospodarowania odpadami
wytwarzanymi przez indywidualnych mieszkańców przejmuje na siebie gmina.
2. Dotychczasowe umowy podpisane przez indywidualnych mieszkańców
z firmami wywozowymi przestaną po 30 czerwca br. obowiązywać. Umowy podpisane
z innymi niż Zakład Usług Komunalnych w Mikołajkach należy wcześniej
rozwiązać.
3. Umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od mieszkańców
zawrze z Burmistrz Miasta Mikołajki z firmą, która wygra przetarg na
świadczenie tego typu usług.
4. Właściciel/zarządca nieruchomości zamieszkałej będzie zobowiązany
ponosić na rzecz miasta opłatę za zagospodarowanie odpadów komunalnych.
5. W celu wyliczenia wysokości opłaty konieczne będzie wypełnienie i
złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
6. Stawka wysokości opłaty śmieciowej została ustalona w dwóch
wariantach:
- niższym – gdy mieszkańcy danej nieruchomości będą segregować odpady
komunalne;
- wyższym - gdy mieszkańcy danej nieruchomości nie będą poddawać segregacji
odpadów komunalnych;
7. Ustawa nakazuje prowadzenie segregacji odpadów u źródła, gdzie
zbierane muszą być, co najmniej następujące rodzaje odpadów: tworzywa
sztuczne, odpady wielomateriałowe (np. pudełka po sokach owocowych), papier,
szkło, metale, odpady zielone.
8. Od lipca mieszkańcy domów jednorodzinnych będą mieli możliwość
segregować odpady w domu i gromadzić w specjalnie przygotowanych do tego celu
różnokolorowych workach, natomiast mieszkańcy budynków wielorodzinnych w
postawionych różnokolorowych pojemnikach.
9. Każdy mieszkaniec gminy będzie mógł w ramach uiszczanej opłaty pozbyć
się także różnych odpadów problemowych takich jak odpady wielkogabarytowe,
zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, sprzęt AGD i RTV, zużyte opony
itp., które będą odbierane w wyznaczonych terminach podczas tzw. ulicznych
wystawek.
10. Oprócz tego mieszkańcy będą mieli dodatkową możliwość przekazywania
odpadów do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów, który zostanie uruchomiony
na terenie Mikołajek.
11. UWAGA! Właściciele tzw. nieruchomości niezamieszkałych (upraszczając:
osoby prowadzące działalność gospodarczą, firmy, przedsiębiorstwa itp.) będą
nadal zawierać umowy na odbiór odpadów z wybranymi przez siebie
przedsiębiorcami posiadającymi zezwolenie na odbiór i transport odpadów.
III. PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA REGULAMINU UTRZYMANIA
CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY MIKOŁAJKI.
1. Regulamin określa nowe zasady gospodarki odpadami, a także zasady
uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości
służących do użytku publicznego, mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza
myjniami i warsztatami naprawczymi, obowiązki osób utrzymujących zwierzęta
domowe, wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej, wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej
deratyzacji.
2. W celu realizacji obowiązku utrzymania czystości i porządku na
terenie nieruchomości właściciel /zarządca nieruchomości wyposaża posesję w
pojemniki do odpadów zmieszanych, do zbiórki odpadów zbieranych selektywnie
służyć będą różnokolorowe worki dostarczane przez Zakład Usług Komunalnych
/zabudowa jednorodzinna/ lub pojemniki /zabudowa wielorodzinna/.
3. Pojemniki przeznaczone do zbierania komunalnych odpadów zmieszanych
powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb właściciela, jednakże
opróżniane w dwutygodniowym cyklu odbioru powinny mieć pojemność odpowiadającą
normom przewidzianym w Regulaminie.
4. UWAGA! Regulamin także szczegółowo określa normy przewidziane dla
poszczególnych typów działalności gospodarczej.
5. UWAGA! Przedsiębiorcy, także prowadzący działalność sezonową (np.
wynajem pokoi, gastronomie, handel uliczny itp.) zobowiązani są do pozbywania
się odpadów w sposób określony w niniejszym Regulaminie, przy czym odbiór
odpadów następuje na podstawie umowy zwartej z przedsiębiorcą wpisanym do
rejestru działalności regulowanej.
6. Właściciele nieruchomości użytkowanych sezonowo (domów i domków
letniskowych, działek rekreacyjnych itp.) zobowiązani są do zawarcia umowy na
odbiór odpadów z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
7. Zarząd Ogródków Działkowych zobowiązany jest do zawarcia umowy na
odbiór odpadów z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej
zgodnie z regulaminem. 8.
Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości
określa tabela
IV. STAWKI OPŁAT ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI OD
WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI, NA KTÓRYCH ZAMIESZKUJĄ MIESZKAŃCY
Z opłat wnoszonych do Gminy za gospodarowanie odpadami komunalnymi pokryte
zostaną koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Fundusze pozyskane w ten sposób przeznaczone zostaną na:
a) odbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwianie odpadów
komunalnych,
b) tworzenie i utrzymanie punktu selektywnego zbierania odpadów
komunalnych,
c) obsługę administracyjną systemu gospodarowania odpadami.
Gmina nie może zarabiać na gospodarce odpadowej. W ramach nowego systemu
gospodarowania odpadami nabywacie Państwo pewność, że uiszczając ustaloną przez
gminę opłatę będziecie mogli pozbyć się dowolnej ilości odpadów komunalnych,
zarówno segregowanych, jak i pozostałych.
Po przeprowadzonych analizach i rozstrzygnięciu przetargu na wywóz i
zagospodarowanie odpadów, przyjęto stawki oparte o ilość osób w gospodarstwie
domowym.
1. Niższe miesięczne stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
dla gospodarstw domowych, które będą gromadzić odpady w sposób selektywny:
a) dla gospodarstwa domowego 1 osobowego - 8,00 zł
b) dla gospodarstwa domowego 2 osobowego - 15,00 zł
c) dla gospodarstwa domowego 3 osobowego - 21,00 zł
d) dla gospodarstwa domowego 4 osobowego - 28,00 zł
e) dla gospodarstwa domowego 5 osobowego i więcej - 35,00 zł
2. Stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla gospodarstw
domowych, które będą oddawać odpady zmieszane/bez segregacji/:
a) dla gospodarstwa domowego 1 osobowego - 12,00 zł
b) dla gospodarstwa domowego 2 osobowego – 23,00 zł
c) dla gospodarstwa domowego 3 osobowego - 32,00 zł
d) dla gospodarstwa domowego 4 osobowego - 42,00 zł
e) dla gospodarstwa domowego 5 osobowego i więcej - 53,00 zł
3. Mieszkańcy wspólnot mieszkaniowych, czy spółdzielni muszą podjąć
wspólną decyzję dotyczącą tego czy będą segregować odpady, czy też nie.
4. Wysokość opłaty zależna jest od liczby osób faktycznie zamieszkujących
daną nieruchomość, a nie liczby osób zameldowanych.
V. TERMINY, CZĘSTOTLIWOŚĆ I TRYB UISZCZANIA OPŁAT ZA
GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI
1. Mieszkańców obowiązywać będzie następujący termin, częstotliwość i
tryb uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi :
a) opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się miesięcznie,
do 10 dnia każdego miesiąca,
b) termin wniesienia pierwszej opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi upływa 10 lipca 2013 roku - dotyczy nieruchomości zamieszkiwanych
w dniu wejścia w życie przepisów.
c) pierwszą opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się
w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego
mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
2. Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wnoszone będą przez
właścicieli nieruchomości z góry za dany okres, bez wezwania do zapłaty.
3. Właściciele nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
uiszczać będą w kasie Urzędu Miasta i Gminy w Mikołajkach lub na rachunek
bankowy Urzędu:
Bank Spółdzielczy w Mikołajkach - 08 9350 0001 0000 0329 2072 0004
4. Opłatę można wnieść także za dłuższy okres rozliczeniowy np. kwartał, pół
roku itp.
VI. DEKLARACJA O WYSOKOŚCI OPŁATY.
1. Deklarację, właściciele nieruchomości obowiązani są złożyć w siedzibie
Urzędu Miasta i Gminy Mikołajki lub drogą elektroniczną w terminie:
a) pierwsza deklaracja winna być złożona do 25 czerwca 2013 roku,
b) 14 dni - od dnia zamieszkania pierwszego mieszkańca na danej nieruchomości
lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych,
c) 14 dni - od dnia zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości
należnej opłaty (np. gdy ktoś z domowników wyjeżdża na okres dłuższy niż
miesiąc – studia, delegacja itp., lub ktoś będzie przebywał okres dłuższy niż
miesiąc – przyjazd na wakacje itp.), opłatę za gospodarowanie odpadami
komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła
zmiana,
d) 14 dni od daty zmiany stawki opłaty za zagospodarowanie odpadów komunalnych
dokonanej przez Radę Miejską w Mikołajkach.
2. W razie nie złożenia deklaracji w ustalonym przez gminę terminie,
mieszkaniec który nie dopełni tego obowiązku wezwany zostanie do złożenia
deklaracji. Jeśli pomimo tego deklaracja nie zostanie złożona wysokość opłaty
śmieciowej ustalona zostanie w drodze decyzji administracyjnej.
3. Deklarację w budynkach wielorodzinnych/wspólnotach/ spółdzielniach, każde
gospodarstwo domowe przedkłada zarządcy. Zarządca w imieniu wszystkich
mieszkańców składa do Urzędu Miasta i Gminy w Mikołajkach.
4. Deklarację można złożyć drogą elektroniczną. Szczegółowe informację na
temat elektronicznych deklaracji znajdują się na stronie internetowej
www.mikolajki.pl w zakładce „nowy system gospodarowania odpadami”. Uwaga! Do
złożenia deklaracji drogą elektroniczną konieczne jest posiadanie
kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
5. Złożona deklaracja będzie podstawą do wystawienia tzw. tytułu wykonawczego
i wszczęcia postępowania egzekucyjnego przez Urząd w przypadku gdy składający
deklarację nie wywiąże się z obowiązku dokonywania płatności. Powstała zaległość
obliczana będzie według danych ze złożonej deklaracji.
6. Druk deklaracji jest dołączony do niniejszej broszury, można go też pobrać
ze strony internetowej www.mikolajki.pl w zakładce „nowy system
gospodarowania odpadami”, u sołtysów, w Urzędzie Miasta i Gminy w Mikołajkach.
VII. JAK SEGREGOWAĆ ODPADY.
1. Worki, pojemniki przeznaczone do gromadzenia odpadów selektywnych będą
w kolorach:
a) niebieskim - do gromadzenia papieru i tektury,
b) żółtym - do gromadzenia opakowań z tworzyw sztucznych, metali i
opakowań wielomateriałowych,
c) zielonym - do gromadzenia opakowań ze szkła,
d) brązowym - do gromadzenia odpadów zielonych.
2. Worki będą dostarczane w systemie „worek za worek” tzn. w miejsce
oddanego worka z odpadami Zakład Usług Komunalnych będzie zostawiał nowy worek.
3. Ewentualne dodatkowe worki będzie można pobrać w siedzibie Zakładu
Usług Komunalnych w Mikołajkach.
4. Przeznaczone do selektywnego zebrania opakowania po żywności i inne,
które uległy zabrudzeniu przed złożeniem do pojemnika / worka / należy umyć.
5. Opróżnione opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala,
trwale zgnieść przed złożeniem do worka.
6. Z odpadów opakowaniowych posiadających zakrętki należy je odkręcić,
można je ponownie nakręcić po zgnieceniu, tak by zachowały zmniejszoną
objętość.
7. Gdzie i co wrzucamy.
a) Worek niebieski z przeznaczeniem na papier i tekturę ( opakowania
papierowe, z tektury, gazety, czasopisma, ulotki, książki, papier biurowy,
reklamy itp.).
UWAGA ! Nie należy wrzucać opakowań z żywnością, wapnem, cementem, kalki,
foliowanych i lakierowanych katalogów, papieru z folią, tapet, pieluch, worków
po materiałach budowlanych, zatłuszczonego papieru, .
b) Worek żółty z przeznaczeniem na opakowania wielomateriałowe w tym z
tworzyw sztucznych i metali. Wrzucamy – opakowania z tworzyw sztucznych w tym
opakowań PET np. plastikowe butelki po napojach, folia opakowaniowa,
opakowania po chemii gospodarczej, pojemniki po lodach, margarynie, kartony po
mleku, napojach, druty, rury, puszki aluminiowe, garnki, drobny złom inne
opakowania wielomateriałowe, opakowania z metali itp.
UWAGA ! Nie należy wrzucać tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego,
opakowań i butelek po olejach przemysłowych i smarach, puszek i pojemników po
farbach i lakierach, opakowań po środkach chwasto i owadobójczych, metali
łączonych z innymi materiałami, np. gumą, opakowań po aerozolach, zabawek,
sprzętu AGD, styropianu,
c) Worek zielony z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane. Wrzucamy
słoiki po napojach i żywności, butelki, szklane opakowania po kosmetykach
UWAGA ! Nie należy wrzucać porcelany, doniczek, naczyń, kryształu, szkła
żaroodpornego, luster, żarówek, szklanych opakowań farmaceutycznych i
chemicznych z pozostałościami zawartości, szyb samochodowych, szkła
zbrojonego, budowlanego.
d) Worek brązowy do gromadzenia odpadów zielonych - trawa, liście, drobne
gałązki.
UWAGA ! Nie należy wrzucać ziemi, kamieni, odpadków spożywczych.
8. Właściciele nieruchomości, na terenie których
powstają odpady zielone, mogą je kompostować we własnym zakresie i na
własne potrzeby, jeżeli nie powoduje to uciążliwości dla otoczenia i
negatywnego oddziaływania na środowisko,
9. Każdy mieszkaniec gminy będzie mógł, w ramach uiszczanej
opłaty, pozbyć się różnych odpadów problemowych takich jak odpady
wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, sprzęt AGD i RTV,
zużyte opony itp., podczas ulicznych wystawek w wyznaczonych terminach (2 razy
w roku) lub przekazać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK),
który zostanie uruchomiony na terenie Mikołajek. PSZOK czynny będzie od
wtorku do soboty w godzinach 1100 – 1700.
10. Mieszkańcy, którzy nie będą chcieli składować na swojej
posesji przez okres 1 miesiąca wysegregowanych odpadów komunalnych będą mogli
dowieźć je i przekazać nieodpłatnie (nie dotyczy to odpadów zmieszanych) do
Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
11. Odpady budowlane i rozbiórkowe nie zawierające
odpadów niebezpiecznych / niewielkie ilości/, należy dostarczać do Punktu
Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, który ma obowiązek w ramach
zryczałtowanej opłaty odebrać wyłącznie te odpady budowlano-remontowe i
rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie
wymagających pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do
starosty. Odpady nie spełniające tej definicji zostaną odebrane za dodatkową
opłatą.
12. W Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów
Komunalnych nieodpłatnie przekazać będą mogli odpady opisane w punktach 9-11
mieszkańcy, którzy będą mieli wniesione opłaty za odbiór i
zagospodarowanie odpadów komunalnych.
VIII. GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI 1. Podjęte uchwały, dotyczące gospodarki
odpadami oraz utrzymania czystości i porządku w Gminie Mikołajki znajdziecie
Państwo w Urzędzie Miasta i Gminy w Mikołajkach (pokój nr 4 lub 108) oraz na
stronie internetowej www.mikolajki.pl w zakładce „nowy system gospodarowania
odpadami”.
2. Informacje na temat zasad składania deklaracji, sposobu naliczania
opłat oraz dokonywania wpłat uzyskacie Państwo pod numerem telefonu 87
4219053, 87 4219 071 lub bezpośrednio w Urzędzie – pokoje nr 107, 4.
3. Informacje na temat zasad odbioru odpadów oraz funkcjonowania Punktu
Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych uzyskacie Państwo w Urzędzie pod
numerem telefonu 87 4219 071, pokój nr 4.
4. Informacje dotyczące szczegółowego harmonogramu i terminów odbioru
odpadów, które obowiązywać będą od 1 lipca br. będą Państwu przekazane w
drugiej połowie czerwca br.
- wykaz zezwoleń na
odbiór i transport odpadów ciekłych
- wykaz punktu odbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
pochodzący z gospodarstw domowych
- wykaz przedsiębiorców
wpisanych do rejestru
- zebrane informacje dla mieszkańców Gminy
Mikołajki
- informacje dodatkowe dla mieszkańców
- poziom recyklingu 2012
- poziom recyklingu lipiec 2013
- zestawienie firm i punktów
dokonujących selektywnej zbiórki odpadów komunalnych
- informacje z ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach
|