KODEKS ETYKI PRACOWNIKA
URZĘDU MIASTA I GMINY W MIKOŁAJKACH
PREAMBUŁA
Celem kodeksu jest wyrażenie zasad i wartości, którymi
powinni kierować się pracownicy Urzędu Miasta i Gminy w Mikołajkach, przyczyniając się do lepszego działania
tej jednostki, ukazanie obywatelom standardów zachowań jakich mają prawo oczekiwać od jej pracowników
oraz zapewnienie gwarancji skuteczniejszej ochrony praw obywateli i innych podmiotów.
ROZDZIAŁ I
ZASADY OGÓLNE
Art. 1.
- Ilekroć w Kodeksie mowa jest o pracownikach samorządowych, ma się na myśli pracowników Urzędu
Miasta i Gminy w Mikołajkach.
- Kodeks określa zasady i wartości postępowania pracowników w związku z wykonywaniem przez nich
zadań publicznych.
- Pracownicy samorządowi powinni traktować swoją pracę jako służbę publiczną, mając zawsze na
względzie dobro wspólnoty samorządowej, uwzględniając interes państwa.
- Zasady zawarte w tym Kodeksie winny być przestrzegane przez wszystkich pracowników Urzędu Miasta i
Gminy Mikołajki.
- Normy niniejszego Kodeksu naruszają pracownicy, którzy wskutek postępowania, zarówno w miejscu
pracy jak i poza nim, narażają Urząd Miasta i Gminy na utratę zaufania niezbędnego przy wykonywaniu zadań
publicznych.
ROZDZIAŁ II
ZASADY POSTĘPOWANIA
Art. 2.
- Pracownicy samorządowi przy wykonywaniu swoich obowiązków powinni kierować się i działać
zgodnie z zasadami:
1). Praworządności,
2). Bezstronności i bezinteresowności,
3). Obiektywności,
4). Uczciwości i rzetelności,
5). Odpowiedzialności,
6). Jawności,
7). Dbałości o dobre imię Urzędu i
pracowników samorządowych,
8). Godnego zachowania w miejscu pracy i
poza nim,
9). Uprzejmości i życzliwości w kontaktach z
obywatelami, zwierzchnikami, radnymi, podwładnymi i współpracownikami.
ROZDZIAŁ III
WYKONYWANIE OBOWIĄZKÓW
Art. 3.
1.
Pracownicy samorządowi wykonują obowiązki w sposób nie budzący wątpliwości etycznych, rzetelnie
w jak najlepszy sposób wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności, a w szczególności mając zawsze na
względzie szacunek i poszanowanie godności obywateli oraz współpracowników.
2.
Pracownicy samorządowi wykonując swoje kompetencje, działają w oparciu i zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa. Zwracają w szczególności uwagę na to, aby decyzje i rozstrzygnięcia dotyczące praw lub
interesów obywateli posiadały podstawę prawną, by zawierały uzasadnienie oraz informację o możliwości
odwołania.
3.
Pracownicy samorządowi pracują sumiennie, dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów swej
pracy i mając na względzie wnikliwe oraz rozważne wykonywanie powierzonych im zadań.
4.
Pracownicy samorządowi są lojalni wobec zwierzchników, gotowi do wykonywania służbowych poleceń.
5.
Pracownicy samorządowi zobowiązani są do równego traktowania obywateli – unikają uprzedzeń
ze względu na kolor skóry, język, pochodzenie etniczne, kulturę, pozycje społeczną, przynależność
polityczną i wyznaniową.
6.
Pracownicy samorządowi są twórczy i aktywni w wykonywaniu swych obowiązków, nie uchylają się od
podejmowania trudnych rozstrzygnięć i ponoszenia odpowiedzialności za swoje postępowanie oraz dążą do
natychmiastowego naprawienia konsekwencji niewłaściwego zachowania lub niewłaściwej decyzji.
7.
Zarządzając powierzonym majątkiem i środkami publicznymi, pracownicy samorządowi wykazują należytą
staranność, gospodarność, oszczędność – są gotowi do rozliczenia swoich zadań w tym zakresie.
ROZDZIAŁ IV
KOMPETENCJE
Art. 4.
- Pracownicy samorządowi dbają o rozwój własnych kompetencji, wiedzy, pogłębiają swoje doświadczenie
zawodowe.
- Pracownicy samorządowi dążą do jak najpełniejszej znajomości aktów prawnych.
- Pracownicy samorządowi są otwarci na pomoc i współpracę, wymianę poglądów i korzystanie z doświadczenia
kolegów, zwierzchników i podwładnych.
- Pracownik samorządowy zawsze jest przygotowany do jasnego, merytorycznego, prawnego uzasadnienia
swoich decyzji.
Art. 5.
- Pracownicy samorządowi przy wykonywaniu swych obowiązków są bezstronni, bezinteresowni i
sprawiedliwi.
- Z uprawnień pracownicy mogą korzystać wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których
uprawnienia te zostały im powierzone.
- Pracownicy samorządowi nie uczestniczą w podejmowaniu decyzji, naradach, opiniowaniu lub głosowaniu
w sprawach, w których mają bezpośredni interes osobisty.
- Pracownicy samorządowi nie podejmują arbitralnych decyzji, które mogą mieć negatywny wpływ na
sytuację obywateli oraz powstrzymują się od wszelkich form faworyzowania jakichkolwiek grup interesów.
Art. 6.
- Pracownicy samorządowi powinni dbać, aby każda sprawa załatwiona była szybko, sprawnie i w
wyznaczonym terminie.
- W razie potrzeby pracownicy samorządowi służą obywatelowi poradą dotyczącą możliwego sposobu
postępowania w sprawie wchodzącej w zakres jego działania oraz dotyczącą porządnego sposobu rozstrzygnięcia
sprawy.
- W przypadku, jeśli któryś z pracowników samorządowych nie jest właściwy kompetencyjnie, kieruje
obywatela do właściwego pracownika.
- Pracownicy samorządowi wydają bez względnej zwłoki właściwe i uczciwe decyzje, a przy ich
podejmowaniu kierują się literą prawa i słusznym interesem wspólnoty samorządowej.
- Pracownicy samorządowi nie angażują się w działania, które zagrażają prawidłowemu wypełnianiu
obowiązków służbowych lub wpływają negatywnie na obiektywność podejmowanych decyzji.
ROZDZIAŁ V
DOSTĘP I PRZEKAZYWANIE INFORMACJI
Art. 7.
- Pracownicy samorządowi zobowiązani są udzielać klientom precyzyjnych informacji na temat ich
uprawnień i zobowiązań wynikających z przepisów prawa.
- Pracownicy samorządowi udostępniają obywatelom żądane przez nich informacje i umożliwiają dostęp
do informacji publicznej, dokumentów zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa.
- Pracownicy samorządowi nie ujawniają informacji niejawnych, poufnych, zastrzeżonych tajemnicą służbową
oraz innych prawnie chronionych ani nie wykorzystują ich dla korzyści finansowych lub osobistych zarówno w
trakcie jak i po zakończeniu zatrudnienia.
- Pracownicy samorządowi nie mogą czynić użytku z uprzywilejowanego dostępu do informacji
pozyskanych podczas pełnienia obowiązków służbowych.
Art. 8.
- W swoich kontaktach z obywatelem pracownicy samorządowi pozostają usługodawcą i zachowują się właściwie,
uprzejmie, taktownie, życzliwie, są pomocni.
- Pracownicy samorządowi dbają o odpowiednią i rzetelną obsługę obywatela.
- Pracownicy samorządowi udzielają odpowiedzi na skierowane do nich pytania możliwie jak najbardziej
wyczerpująco i dokładnie.
- Pracownicy samorządowi powinni dbać o poprawność i jasność sformułowań przy udzielaniu
decyzji, wyjaśnieniach i poradach.
- Pracownicy samorządowi dokładają wszelkich starań, aby ich postępowanie było jawne, zrozumiałe,
akceptowane przez wspólnotę samorządową i wolne od podejrzeń o jakiekolwiek formy interesowności czy
korupcji.
- Pracownicy samorządowi zapobiegają napięciom w pracy i rozładowują je, dążą do uzgodnień
opartych na rzeczowej argumentacji w razie zróżnicowanych opinii, przestrzegają zasad dobrego zachowania.
- Pracownicy samorządowi wykazują powściągliwość i rozwagę w publicznym wypowiadaniu się na
temat pracy swojego Urzędu.
Art. 9.
- Pracownicy nie ulegają wpływom i naciskom politycznym, które mogą prowadzić do działań
stronniczych lub sprzecznych z interesem publicznym.
- Pracownicy samorządowi lojalnie i rzetelnie realizują strategie i program organów Gminy bez względu
na własne przekonania i poglądy.
- Pracownicy samorządowi nie manifestują publicznie w miejscu pracy i przy wykonywaniu obowiązków służbowych
swoich poglądów i sympatii politycznych.
ROZDZIAŁ VI
ODPOWIEDZIALNOŚĆ DYSCYPLINARNA I PORZĄDKOWA
Art. 10.
- Za nie przestrzeganie przepisów niniejszego Kodeksu pracownicy Urzędu Miasta i Gminy w Mikołajkach
ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Art. 11.
- Niniejszy Kodeks, po przyjęciu przez pracowników, zostanie podany do publicznej wiadomości w celu
poinformowania o standardach zachowania i wykonywaniu obowiązków pracowników Urzędu Miasta i Gminy w Mikołajkach.
|