R
o z d z i a ł
I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Rada
Miejska obraduje na sesjach, na których rozpatruje i rozstrzyga
w drodze uchwał wszystkie
sprawy pozostające w zakresie jej działania.
2. Burmistrz
i Komisje działają pod kontrolą Rady, przed którą składają
sprawozdania ze swojej działalności.
R
o z d z i a ł
I I
Radni
§
2.
Radny
reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami
oraz ichorganizacjami, przyjmuje
zgłaszane postulaty i przedstawia je organom Gminy do
rozpatrzenia.
§ 3.
1.
Wykonywanie mandatu Radnego następuje od momentu
ślubowania.
2.
Wygaśnięcie mandatu Radnego następuje w skutek
:
1/
śmierci,
2/
zrzeczenia się mandatu,
3/
utraty prawa wybieralności,
4/
prawomocnego wyroku sądu orzeczonego za przestępstwo umyślne,
5/
zmiany w podziale terytorialnym państwa powodującej wygaśnięcie
mandatu.
3.
Wygaśnięcie mandatu Radnych następuje również z
upływem kadencji Rady oraz w przypadku odwołania Rady
w drodze referendum lub rozwiązania Rady uchwałą Sejmu.
§ 4.
Radny jest zobowiązany
brać udział w pracach Rady oraz innych instytucjach samorządowych,
do których został wybrany lub desygnowany.
§ 5.
Radny korzysta
z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
1. Rozwiązanie
z Radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady.
Rada odmawia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Radnym
jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia
związane z wykonywaniem przez Radnego mandatu.
2. W
przypadku wniosku zakładu pracy, zatrudniającego Radnego
o wyrażenie zgody na rozwiązanie z nim stosunku pracy
Rada może powołać komisję dla szczegółowego zbadania wszystkich
okoliczności sprawy.
3. Komisja
powołana w trybie ust.2 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu
Rady.
4. Przed
podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada
winna wysłuchać Radnego.
§ 6.
Podstawą do udzielenia
przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej
w trybie art. 25, ust. 3 ustawy jest zawiadomienie, zaproszenie
lub upoważnienie do wykonania danych zajęć, podpisane
przez Przewodniczącego Rady lub przez osobę upoważnioną
przez Przewodniczącego.
§ 7.
Radni mają obowiązek
utrzymywania stałej więzi z wyborcami, w szczególności
poprzez :
-
informowanie ich o realizacji budżetu Gminy,
-
informowanie o zamierzeniach i dokonaniach Rady,
-
informowanie o swojej działalności w Radzie,
-
przyjmowanie mieszkańców Gminy na wyznaczonych
dyżurach,
-
konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady.
§ 8.
1. Radni
potwierdzają swoją obecność na posiedzeniu Rady i komisji podpisem
na liście obecności.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniach, o
których mowa w ust. 1 Radny
winien usprawiedliwić swą nieobecność odpowiednio przed
Przewodniczącym Rady, lub przed Przewodniczącym Komisji.
§
9.
1. Radnemu
przysługuje dieta za udział w pracach Rady i Komisji,
której jest członkiem, ustalona w drodze odrębnej uchwały.
2. Podstawa
wypłaty diet jest udział w posiedzeniu stwierdzony podpisem
Radnego na liście obecności.
3. Radnym
przysługuje zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach
obowiązujących pracowników samorządowych.
4. Należności
określone wyżej wypłacane są z budżetu Gminy.
5. Dieta,
o której mowa w ust. 1 przysługuje również Radnym biorącym
udział w posiedzeniach Komisji, których nie są członkami
– na imienne zaproszenie Przewodniczącego Komisji.
§ 10. Skreślony.
R
o z d z i a ł
I I I
Komisje Rady
§ 11.
Komisje Rady
rozpatrują lub opiniują sprawy należące przedmiotowo do
ich właściwości.
§ 12.
1. Komisje
Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje
Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami
Rad innych Gmin, Rad Powiatów zwłaszcza sąsiadujących,
a także z organizacjami społecznymi, działającymi
na obszarze Gminy.
3. Komisje
podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych
Radzie i Burmistrzowi.
§ 13.
1. Posiedzenie
Komisji zwołuje i ustala porządek dzienny Przewodniczący
Komisji. Posiedzenia odbywają
się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał
.
2.
Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji,
a w razie jego nieobecności
Zastępca Przewodniczącego Komisji.
3. Komisje
pracują na posiedzeniach. Posiedzenie Komisji jest ważne,
jeżeli uczestniczy w niej co najmniej połowa jej składu.
4. Komisje
mogą wyłaniać podkomisje.
5. Szczegółowe
zasady działania, w tym odbywania posiedzeń, obradowania,
powoływania podkomisji i zespołów, Komisje ustalają w
miarę potrzeb we własnym zakresie, działając w porozumieniu
z Przewodniczącym Rady.
§ 14.
1. Przewodniczący
stałych Komisji przedkładają Radzie roczne plany pracy
i co najmniej raz w roku sprawozdanie
z działalności Komisji.
2. Przewodniczącego
Komisji wybiera Rada spośród Radnych wchodzących w skład
Komisji. Zastępcę Przewodniczącego Komisji wybiera Komisja
ze swego grona.
3. Przewodniczący
niestałych Komisji przedstawiają Radzie
sprawozdanie po zakończeniu swojej działalności.
§ 15.
1. Opinie
i wnioski Komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością
głosów.
2. W
przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego
Komisji.
3. W
posiedzeniach Komisji mogą brać udział inne osoby zaproszone
przez Przewodniczącego Komisji bez prawa udziału w głosowaniu.
§ 16.
1. Z
przebiegu posiedzenia Komisji sporządza się protokół.
2.
Protokół podpisuje Przewodniczący Komisji i protokolant.
R
o z d z i a ł
I V
Sesje Rady Miejskiej
§ 17.
Rada rozpatruje
i rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące
do jej kompetencji określone w przepisach prawa i Statucie
Gminy.
§ 18.
Rada obraduje
na sesjach zwyczajnych zwoływanych przez Przewodniczącego
Rady, nie rzadziej niż raz
na kwartał.
§ 19.
Na wniosek Burmistrza
lub co najmniej
¼ osobowego składu Rady Przewodniczący Rady
zobowiązany jest zwołać nadzwyczajną sesję Rady, która
powinna odbyć się w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.
§ 20.
1.
Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący, proponując
porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,
biorąc pod uwagę wnioski Burmistrza, Komisji i Radnych.
2.
O terminie i miejscu obrad Rady powiadamia się pisemnie
Radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.
3. W
zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad
oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały
związane z porządkiem obrad.
4. W
razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 2 Rada
może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy
termin.
5. Zawiadomienie
o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się
do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
6. Pierwszą
sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady Miejskiej
poprzedniej kadencji, w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych
wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w
przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu
wyników wyborów do Rady. Pierwszej sesji przewodniczy
do czasu wyboru Przewodniczącego Rady najstarszy wiekiem
Radny.
§ 21.
Przed każdą sesją
Przewodniczący Rady ustala listę osób zaproszonych na
sesję, kierując się wnioskami Burmistrza, oraz Przewodniczących
Komisji.
§ 22.
1. Burmistrz
zobowiązany jest udzielić Radzie oraz Radnym wszelkiej
pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i
odbyciu sesji, oraz sprawowaniu mandatu Radnego.
2. W
lokalu należy zapewnić osobne miejsca dla Radnych oraz
miejsca dla publiczności i zaproszonych gości.
§ 23.
Sesje Rady są
jawne - poza
wyjątkami określonymi w § 14 ust.4 Statutu.
§ 24.
Rada może podejmować
uchwały w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
chyba, że ustawa stanowi inaczej.
§ 25.
1. Sesja
Rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.
2. Na
wniosek Radnego można postanowić o przerwaniu sesji i
kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim
posiedzeniu tej samej sesji.
3. O
przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 można postanowić w szczególności ze względu na niemożność
wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia,
potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane
przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie
lub podejmowanie rozstrzygnięć.
4. Terminy
dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący
Rady i zawiadamia o tym ustnie na posiedzeniu. Przerwa
w obradach nie może trwać dłużej niż 7 dni.
§ 26.
1. W
przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia
Przewodniczący Rady przerywa
obrady i jeżeli nie można zebrać quorum wyznacza
nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały
podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.
2. Fakt
przerwania obrad oraz nazwiska i imiona Radnych, którzy
bez usprawiedliwienia opuścili
obrady, odnotowuje się w protokole.
§ 27.
1. Sesję
otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie
jego nieobecności Wiceprzewodniczący.
§ 28.
1. Otwarcie
sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego
Rady formuły : „ OTWIERAM SESJĘ RADY MIEJSKIEJ W
MIKOŁAJKACH”.
2. Po
otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie
listy obecności prawomocność obrad, w przypadku braku
quorum stosuje odpowiednio przepis § 26 Regulaminu.
§ 29.
1. Po
stwierdzeniu quorum Przewodniczący obrad przedstawia pod
dyskusję projekt porządku obrad Rady.
2. Z
wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku
obrad może wystąpić Radny, Burmistrz lub jego Zastępca.
3. Protokół
z poprzedniej sesji Rady udostępnia się Radnym do osobistego
zapoznania przed obradami i nie musi być odczytywany w
toku sesji.
§ 30.
W porządku obrad
każdej sesji Rady powinny się znaleźć następujące punkty
:
1/ przyjęcie
porządku obrad,
2/ przyjęcie
protokołu z poprzedniej sesji,
3/ sprawozdanie
z wykonania
uchwał podjętych na poprzedniej sesji,
4/ sprawozdanie
Burmistrza z działalności z okresu międzysesyjnego,
5/ interpelacje
radnych,
6/ zapytania
i wolne wnioski.
§ 31.
1. Interpelacje
składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej,
przy czym muszą one być sformułowane
jasno i zwięźle.
2. Interpelacje
mogą być złożone ustnie na sesji lub pisemnie przed sesją
na ręce Przewodniczącego.
3. Na
wniosek Radnego Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia
odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad.
§ 32.
W punkcie „
Zapytania i wolne wnioski ” :
1. Każdy
obecny na sali ma prawo zwracać się z żądaniem wyjaśnień
we wszystkich sprawach, które
dotyczą zakresu działania Rady. Wystąpienie nie
powinno trwać dłużej niż 3 minuty.
2. W
przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi
wyjaśnienie winno być udzielone
na piśmie w terminie dwutygodniowym. Wyjaśnienie
to podaje się do wiadomości Rady na następnej sesji.
§
33.
Odpowiedzi na
interpelacje i zapytania udziela Przewodniczący Rady,
Burmistrz lub inne wyznaczone przez nich osoby.
§ 34.
Sprawozdanie
z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji i sprawozdanie
z działalności z okresu międzysesyjnego składa Burmistrz,
a sprawozdanie Komisji – przewodniczący Komisji
lub wyznaczony przez Komisję Radny – sprawozdawca.
§ 35.
1.
Przewodniczący obrad udziela głosu w sprawach objętych
porządkiem obrad.
2.
Radni którzy zamierzają zabrać głos zgłaszają się
przez podniesienie ręki.
3.
Przewodniczący obrad udziela głosu Radnym w kolejności
zgłaszania się.
4.
Burmistrzowi Przewodniczący udziela głosu poza
kolejnością.
§ 36.
1. Przemówienia
Radnych w dyskusji nie mogą trwać dłużej niż 5 minut,
chyba że Przewodniczący Rady określi dla konkretnej debaty
inny czas przemówień.
§ 37.
1. Przewodniczący
udziela głosu poza porządkiem obrad i poza kolejnością
jedynie dla zgłoszenia wniosku
formalnego, oświadczenia osobistego lub sprostowania
błędnie zrozumianego albo nieściśle przytoczonego oświadczenia
mówcy.
2.
Do wniosków formalnych zalicza się wnioski :
-
stwierdzenie quorum,
-
przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia,
-
odroczenie lub zakończenie dyskusji i podjęcie
uchwały,
-
zmiana porządku dziennego,
-
zamknięcie listy mówców lub kandydatów,
-
ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,
-
przeliczenie głosów,
-
w sprawie przestrzegania regulaminu obrad,
-
głosowanie bez dyskusji,
-
odesłanie do Komisji,
-
przejście do porządku dziennego.
3. O
złożonym wniosku formalnym rozstrzyga Rada.
§ 38.
1. Przewodniczący
Rady upoważniony jest do pouczenia publiczności przysłuchującej
się obradom, o konieczności zachowania spokoju. W przypadku
zakłócenia toku sesji Przewodniczący ma prawo zarządzić
usunięcie z sali osób zakłócających obrady.
2. Przewodniczący
Rady prowadzi je według zatwierdzonego porządku obrad,
otwierając dyskusję nad każdym z punktów.
3. Żaden
z Radnych nie może zabierać głosu bez zgody prowadzącego
posiedzenie.
4. Prowadzącemu
posiedzenie przysługuje prawo zabierania głosu w każdej
chwili.
5. Gdy
mówca odbiega od tematu prowadzący posiedzenie powinien
go upomnieć. Jeżeli podczas tego samego wystąpienia mówca
dwukrotnie zostanie upomniany, prowadzący posiedzenie
ma prawo odebrać mu głos. Odebranie głosu Radnemu może
być przedmiotem głosowania Rady.
§ 39.
1. Po wyczerpaniu porządku obrad
Przewodniczący Rady zamyka sesję wypowiadając
formułę „ ZAMYKAM SESJĘ RADY MIEJSKIEJ W MIKOŁAJKACH
”.
2. Czas
otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania
sesji.
3. Postanowienie
ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno
posiedzenie.
§ 40.
1. Po
ogłoszeniu zamknięcia sesji przez Przewodniczącego Rady,
Rada jest związana
podjętymi uchwałami.
2. Uchylenie
lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej
uchwały.
§
41.
1. Obsługę
sesji ( protokołowanie, wysyłanie zawiadomień, wyciągów
z protokołów itp. ) sprawuje
pracownik obsługi Biura Rady.
2. Z
każdej sesji Rady sporządza się protokół.
3. Do
protokołu dołącza się listę obecności Radnych oraz odrębną
listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę
uchwał oraz oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce
Przewodniczącego.
4. Odpisy
protokołu z kopiami uchwał doręcza się najpóźniej w ciągu
7 dni od dnia zakończenia sesji Burmistrzowi, a wyciągi
z protokołu tym jednostkom organizacyjnym, które są nimi
zainteresowane lub zobowiązane do określonych zadań.
5. Protokół
z ostatniej sesji wykłada się do publicznego wglądu w
siedzibie Biura Rady.
6. Radni
i Burmistrz mogą składać wnioski o poprawki lub wprowadzenie
uzupełnień do protokołu nie później niż przed przyjęciem
tegoż protokołu.
§ 42.
1. Protokół
z sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg,
a w szczególności zawierać :
a/
numer, datę i miejsce odbywania sesji oraz wskazywać numery
uchwał, nazwisko i imię Przewodniczącego
obrad i protokolanta,
b/
stwierdzenia prawomocności posiedzenia,
c/
uchwalony porządek obrad,
d/
odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
e/
przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo
ich streszczenie, teksty
zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto
odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
f/
przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów
'za' i 'przeciw' oraz 'wstrzymujących
się',
g/
nazwiska nieobecnych członków Rady,
h/
podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.
2. Protokoły
numeruje się kolejnymi cyframi arabskimi odpowiadającymi
numerom sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.
§ 43.
Przyjęte protokoły
z obrad przechowywane są w biurze Rady. Każdy ma prawo
wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów oraz
kserokopii z wyjątkiem części niejawnych.
R
o z d z i a ł
V
Uchwały
§ 44.
Sprawy rozpatrywane
na sesjach Rada Miejska rozstrzyga w formie uchwał.
§ 45.
Uchwały podejmowane
są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w obecności
co najmniej połowy składu Rady chyba, że ustawa stanowi
inaczej.
§ 46.
Inicjatywę uchwałodawczą
posiadają Radni, w ilości ¼ ustawowego składu Rady,
Komisje Rady, Kluby oraz Burmistrz.
§ 47.
1. Przewodniczący
ustala porządek głosowania projektów uchwał i poprawek
do nich.
2. Porządek
głosowania projektów uchwał na posiedzeniu Rady jest następujący
:
a/
głosowanie poprawek,
b/
głosowanie projektów uchwał wraz z przyjętymi poprawkami.
3.
Przewodniczący może odroczyć głosowanie nad całością
projektu na czas potrzebny do stwierdzenia czy w skutek
przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy
poszczególnymi przepisami.
4. Rada
może postanowić o głosowaniu projektu uchwały w całości
łącznie z poprawkami, jeżeli nie zgłoszono w tym
zakresie sprzeciwu.
§ 48.
Uchwały Rady
powinny być zredagowane zgodnie z zasadami techniki legislacyjnej
i zawierać w szczególności :
-
numer,
-
datę i tytuł,
-
podstawę prawną,
-
dokładną merytoryczną treść uchwały,
-
określenie organu, któremu powierza się wykonanie
uchwały,
-
termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas
jej obowiązywania.
§ 49.
Uchwały
Rady dotyczące zobowiązań finansowych zapadają bezwzględną
większością głosów w obecności co najmniej połowy składu
Rady oraz wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania
te zostaną pokryte.
§ 50.
Uchwały Rady
podpisuje Przewodniczący lub Zastępca Przewodniczącego,
jeżeli prowadził jej obrady.
§ 51.
Uchwały
numeruje się uwzględniając kolejny numer sesji (cyframi
rzymskimi ), numer uchwały
( cyframi arabskimi ) i rok podjęcia uchwały ( cyframi
arabskimi ) np. XIV/130/2000.
§ 52.
1. Oryginały
uchwał Rady ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje
w Biurze Rady.
2. Burmistrz
zarządza przekazanie odpisów uchwał właściwym jednostkom
do realizacji i do wiadomości, zależnie od ich treści.
§ 53.
Burmistrz
przedkłada Wojewodzie uchwały Rady w terminie 7 dni od
dnia ich podjęcia.
§ 54.
Burmistrz
przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwałę budżetową,
uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały Rady
Miejskiej i zarządzenia Burmistrza objęte zakresem
nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej .
§ 55.
Poza
uchwałami Rada może podejmować :
1/
oświadczenia – zawierające stanowisko w określonych
sprawach,
2/
deklaracje – zawierające zobowiązania do określonego
postępowania,
3/
apele – zawierające prawnie nie wiążące wezwanie
do określonego
zachowania się, podjęcie
inicjatywy lub zadania,
4/
rezolucje – postulaty kierowane pod adresem rządu,
parlamentu lub
administracji
rządowej.
R o z d z i a ł
V I
Tryb
głosowania
§ 56.
W głosowaniu
na sesji Rady biorą udział wyłącznie Radni.
§ 57.
1. Prowadzący
obrady przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje
i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób,
aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził
wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W
pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie
wniosek najdalej
idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi
wnioskami.
3. W
przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący
przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z
nich czy zgadzają się kandydować i dopiero
po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie
zamkniecie listy kandydatów i zarządza wybory.
§ 58.
1. Głosowanie
jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie
jawne przeprowadza Przewodniczący obrad przeliczając głosy
oddane „za” „przeciw” i
„wstrzymujące się”. W przypadku równej
ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego obrad. Sumując
je porównuje z listą Radnych obecnych na sesji oraz nakazuje
odnotowywanie wyników głosowania w protokole
3. Wyniki
głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad, natychmiast
po dokonaniu obliczenia głosów.
§ 59.
1. Głosowanie
tajne przeprowadza się w przypadku :
1/
wyboru Przewodniczącego Rady i jego Zastępców,
2/
w innych przypadkach o ile tak stanowi ustawa.
2. W
głosowaniu tajnym, Radni głosują za pomocą kart ostemplowanych
pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób
głosowania. Wyniki głosowania oblicza wybrana z grona
Rady komisja skrutacyjna z wybranym z pośród siebie
przewodniczącym komisji.
3. Przewodniczący
komisji skrutacyjnej przed przystąpieniem do głosowania
objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je.
4. Radni
głosują wrzucając kartki do urny.
5. Po
przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej
odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.
6. Kart
do głosowania nie może być więcej niż Radnych obecnych
na sesji.
7. Karty
z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik
do protokołu obrad sesji.
§ 60.
1. Zwykła
większość głosów oznacza liczbę głosów „za”,
przeważającą liczbę głosów
„przeciw”, przy czym nie uwzględnia się głosów
wstrzymujących.
2. Bezwzględna
większość głosów oznacza liczbę „za”, przeważającą
połowę oddanych głosów ważnych ( głosów przeciw i wstrzymujących
się ).
3. Przed
każdym tajnym głosowaniem komisja skrutacyjna ustala zasady
głosowania.
R
o z d z i a ł
V I I
W
s p ó l n e
s e s j e
R a d y
§ 61.
1. Rada
może odbywać wspólne sesje z innymi Radami Gmin, w szczególności
dla rozpatrzenia wspólnych
spraw.
2. Wspólną
sesję organizują Przewodniczący zainteresowanych Rad Gmin.
3. Zawiadomienie
o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący lub
Wiceprzewodniczący wszystkich zainteresowanych Rad Gmin.
§ 62.
1. Wspólna
sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej
połowa radnych z każdej Rady Gminy.
2. W
drodze głosowania wybiera się Przewodniczącego wspólnej
sesji Rad Gminy.
3.
Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie Rady Gmin biorące
udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący
we wspólnej sesji postanowią inaczej.
4. Przebieg
wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem
uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to
nie nastąpi stosuje się odpowiednio przepisy Regulaminów
Rad, które biorą udział we wspólnej sesji.
R
o z d z i a ł
V I I I
Postanowienia
końcowe
§ 63.
W sprawach nieuregulowanych
niniejszym Regulaminem mają zastosowanie odpowiednie przepisy
prawa.